Trafikflyghögskolan

Människan har alltid lockats av att flyga. TFHS i Ljungbyhed erbjuder den mest moderna flygutbildningen i landet. Vi ligger i framkant gällande utveckling och pedagogik och vill bredda men samtidigt fördjupa rollen för trafikflygare.

Program

Trafikflygarprogrammet

Huvudområde/ämne

ATP-teori

HAR DU VAD SOM KRÄVS?

Den som ansöker till Trafikflyghögskolan får göra tester som mäter bland annat rumsuppfattning, perceptuell snabbhet, minnesförmåga, logiskt förmåga, teknisk/mekanisk förståelse, stresstålighet och andra resurser och kapaciteter som är viktiga för att klara utbildningen och yrket.

Konkurrensen om utbildningsplatserna är tuff. Bland hundratals sökande antas 20 personer. Av säkerhetsskäl finns det även medicinska krav på piloter, därför måste en sökande också göra speciella medicinska undersökningar.

En utbildning som leder till höjdaryrke

I trafikflygarprogrammet läser man flygspecialiserade ämnen som till exempel flygplanslära, meteorologi, navigation och Human Factors. Redan någon vecka efter utbildningens start börjar man flyga i ett en-motorigt propellerflygplan. Efter drygt två år praktiserar man i ett kommersiellt flygbolag.


Arbetsmarknaden är för närvarande ”glödhet” men kan påverkas starkt av världskonjunkturen och andra globala händelser. Piloten är en arbetsledare som i tätt samarbete med sin pilotkollega ska leda flygplansbesättningen, och tillsammans med dem och många andra aktörer, till exempel markpersonal och flygledare, få flygningen genomförd med passagerarnas säkerhet och belåtenhet i fokus. En pilot kan ha sin hemmabas både inom landet eller utomlands och flyga nationella eller internationella rutter.

EMMA, PILOT

"Jobbet som pilot handlar mycket om samarbetet mellan dig och dina kollegor."

– Att vara pilot skulle jag beskriva som ett otroligt dynamiskt och krävande yrke, som ger möjlighet till mycket fritid, chans att bo utomlands och att jobba med många olika människor.

Under min drygt 2 år långa karriär har jag haft chansen att bo såväl i Norge som i Spanien och har nu fått bas hemma i Sverige. Att bli baserad där man vill kan både gå snabbt och ta tid, och att behöva pendla under någon tid under sin karriär bör man räkna med som pilot.

Jobbet som pilot handlar mycket om samarbetet mellan dig och dina kollegor. Beroende på storleken på basen du utgår från så kommer du ofta jobba med olika människor såväl i cockpit som i kabinen. Den största delen av arbetsdagen går åt till att monitorera flygningen, och då brukar man mest sitta och prata samtidigt. Därför underlättar det om du tycker att det är kul att träffa nya människor.

JOHAN OCH KARL, STUDENTER

– När antagningsbeskedet och första skoldagen kom kändes det helt fantastiskt. Så tidigt som första veckan på utbildningen fick vi komma upp i luften och testa våra vingar. Redan då kände vi att detta var helt rätt utbildning. Efter tre terminer finns den känslan fortfarande kvar och blir bara starkare.

Utbildningens utformning med en vecka teori varvat med en vecka flygning gör att de kunskaper man lär sig på teorilektionerna lätt går att pröva på i flygplanet under flygveckan.

De flesta som kommer in på utbildningen väljer att bo i vårt gemensamma studentboende, ”Ljunghusen”, som ligger ett stenkast från skolan. Detta är inte bara en fördel under teoriperioderna utan är också fantastiskt roligt då man blir som en stor familj. Att alla har det gemensamma målet att bli pilot, oavsett den mångsidiga bakgrunden som finns bland oss, gör det bara bättre.

Just nu flyger vi våra sista flygpass i flygplanet Cirrus och i höst sätter vi igång att flyga i skolans Boeing 737 simulator. Efter det väntar praktik på SAS och Norwegian.